Sunday 4 March 2012

DARI RAKYAT, OLEH RAKYAT & UNTUK RAKYAT


DEMOKRASI dikatakan suatu sistem terbaik dalam sejarah untuk memilih pemimpin atau negarawan menerajui pemerintahan sesebuah negara.
            Apakah demokrasi? Demokrasi bermaksud dari rakyat oleh rakyat dan untuk rakyat, diterjemahkan dari perkataan Yunani, demos kratos (kuasa rakyat). Ia bermaksud pemerintahan dari rakyat, dibuat oleh rakyat, dan ditujukan kepada rakyat. Ringkasan mudahnya ia sekular, tidak terlibat dengan unsur-unsur ketuhanan. Semuanya dari manusia, oleh manusia dan untuk manusia.
            Suara majoriti adalah tuhan (kebenaran) dalam demokrasi. Ini adalah hukum alam. Yang teramai akan mengalahkan yang lebih sedikit dalam pilihanraya, walaupun minoriti yang kuat boleh mengalahkan majoriti yang lemah (dalam kes rampasan kuasa). Demokrasi boleh diringkaskan kepada maksud: sesiapa yang dipilih secara majoriti sebagai pemimpin akan sah menjadi pemimpin.
            Jika majoriti rakyat mahu mengiktiraf berhala sebagai tuhan, maka sahlah ia (kerana ia dari undi majoriti rakyat).
            Bolehkah umat Islam mengambil parti sebagai jalan atau kaedah, dan bertanding dalam sisten pilihanraya, untuk memperjuangkan agama?
            Demokrasi adalah neutral; boleh jadi baik atau tidak baik hasilnya. Bergantung kepada pengundi. Jika majoriti pengundi berakhlak baik, konklusinya pemimpin berakhlak baiklah yang diangkat sebagai pemimpin. Akhlak pemimpin adalah gambaran, cerminan atau refleksi akhlak masyarakat akar-umbi di bawah.
            Maka, memenangi majoriti undi rakyat adalah tujuan utama dan terpenting dalam sistem demokrasi. Rakyat boleh menyokong sesebuah parti, tetapi tidak bermakna rakyat akan mematuhi ajaran atau dasar-dasar yang dibawa parti. Parti politik boleh menyatukan undi. Undi boleh saja didapatkan dari orang yang hanya menyokong tapi tidak mengikuti dasar-dasar parti. Pelacur, penipu, perasuah atau penjudi dikira sah mengundi dalam sistem demokrasi
 Ini tidak selari dengan misi politik yang dibawa nabi Muhammad saw untuk mengubah masyarakat. Orang-orang yang mengikuti baginda adalah orang yang bertaut hatinya kerana Allah swt, yang akhlak mereka mengikut al-Quran dan sunnah nabi saw sepenuh hati.
            Parti politik dapat menguatkuasakan undang-undang kepada rakyat jika memenangi pilihanraya, tetapi ia tidak dapat mengubah akhlak masyarakat. Dakwahlah yang akan mengubah akhlak masyarakat. Sebaliknya, dalam demokrasi, rakyat yang telah mengubah parti politik. Jika parti politik tidak menuruti kehendak masyarakat, ia akan kalah. Maka parti politik akan mengadaptasikan diri dengan kehendak-kehendak masyarakat. Ini tidak sama dengan jalan nabi-nabi terdahulu yang mengubah masyarakat dengan dakwah. Nabi tidak mengubah prinsip agama hanya kerana ingin memenangi rakyat. Pemimpin agung mengubah rakyat, bukan diubah oleh rakyat.
            Politik nabi Muhammad Saw adalah mendakwah dan menyebarkan ajaran Islam kepada masyarakat melalui contoh teladan baginda sendiri, sehingga Islam menjadi cara hidup (addin, budaya dan semuanya tentang kehidupan manusia) kerana agama itu adalah berkenaan akhlak. Islam nabi saw bukan hanya di mulut dan ceramah.  Semenanjung Tanah Arab yang jahil dan zulmat menjadi terang rohaninya kerana dakwah. Semua ini bukan dilakukan dengan undang-undang (negara), tetapi kerana masyarakat meredhai dan menerima kebenaran Islam. Undang-undang (negara) hanyalah untuk melindungi rakyat. Tamsilkan kawanan kuda liar; Islam menjinakkan kuda, bukan membina pagar. Pagar hanya dibangunkan apabila kuda sudah dijinakkan untuk mengelakkan serangan serigala.
            Makna di sini, Islam tidak perlukan jalan parti politik untuk menegakkan agama, bahkan negara Islam akan tertegak secara automatik jika setiap orang Islam berakhlak seperti pengikut-pengikut nabi suatu masa dulu.
Islam sudah ada kaedah politiknya sendiri, iaitu dakwah; memenangi majoriti rakyat dengan dakwah. Apabila akhlak Islam menjadi budaya masyarakat, selesailah semua masalah. Masalah akhlak tidak boleh diselesaikan dengan parti politik.
            Masalah teras yang sebenarnya adalah begini: parti politik memilih kuasa untuk melaksanakan Islam melalui negara. Nabi Muhammad saw memasyarakatkan Islam untuk menegakkan negara. Nabi menghidupkan api (agama) untuk menerangi alam. Parti politik mencari cahaya untuk menghidupkan api, sedangkan cahaya tidak boleh didapati jika tidak dihidupkan api. Nabi bermula dari bawah, iaitu individu kepada negara. Parti politik bermula dari negara kepada individu. Maksudnya, parti politik mahu melaksanakan Islam dengan mengambilalih negara. Tapi bagaimana negara Islam akan terbina jika individu-individunya tidak berkualiti Islam?
            Parti politik boleh berhujah yang mereka juga berdakwah untuk memenangi rakyat. Tetapi kerana mereka lebih mengutamakan tujuan (negara Islam), mereka sesat jalan dan terperangkap dalam tong najis demokrasi tajaan dan anjuran Yahudi dan Nasara. Tangan kanan Yahudi dan Nasara mempromosikan sistem demokrasi, tangan kiri pula mendakwah seluruh umat manusia mengikuti agama (budaya hidup) mereka melalui setiap aspek kehidupan. Maka majoriti yang terperangkap dalam lubang biawak Yahudi dan Nasara inilah yang akan memenangkan pemimpin berakhlak seperti mereka.
            Itulah demokrasi. Suatu hukum alam yang memenangkan pihak majoriti.
Kenyataannya: Nabi Muhammad saw mengubah akhlak masyarakat tanpa parti atau menyertai suku-suku kaum tertentu. Beliau menyatukan semua parti (suku-suku kaum) dengan dakwah Islam. Politikus boleh menguatkuasakan undang-undang, tetapi ia tidak dapat menahan rakyat dari melanggar undang-undang tersebut.
Renungkan ayat ini sebagai iktibar: Dan bahawa (yang kami perintahkan ini) adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah ia, janganlah kalian mengikuti jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan itu membawa perpecahan kepada kalian dari jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan oleh Allah kepada kalian agar kalian bertakwa (al-an’aam: 153)
            Juga hadith dari Abdullah bin Mas’ud: Rasullah saw membuat garis dengan tangannya, kemudian bersabda: “ini jalan Allah yang lurus”, lalu beliau membuat garis-garis di kanan dan kirinya, kemudian beliau bersabda: “ini adalah jalan-jalan yang bercerai-berai (perpecahan yang sesat), tidak satupun dari jalan-jalan ini kecuali di dalamnya terdapat syaitan yang menyeru kepadanya”. Kemudian beliau membaca firman Allah ta’ala: Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, kami biarkan ia leluasa terhadap kesesatan yang telah dikuasainya itu dan kami masukkan ia ke dalam jahanam, dan jahanam itu seburuk-buruk tempat kembali (riwayat Imam Ahmad, ad-Darami, al Hakim, dihasankan oleh al-albani.)

No comments:

Post a Comment